Wednesday, March 31, 2010

Earth Hour 2010




Rumah Etoi...terang

Rumah Cik Umie...terang

Rumah Epek....terang benderang

Rumah aku.....


Hari minggu lepas memang dah decide takmo balik kampung...dah cakap kat umie dah...tapi sabtu pagi tu umie kol suh balik...dia kata dia dah masak tomyam putih untuk aku...dan ada daging, dan tanye nak masak ape???aku takmo daging dan aku kata nak masak laksa..dia pun layan la..2/3 kali kol tanya dah kat mane. Aku gerak dari rumah dalam kul 2-3 petang gak la.. iye la, karok semalamnya dah sampai jam bape...pastu sambung pulak tgk movie..tido dalam 2.30 pagi..bangun esoknya mintak maaf la..

Basuh kain dulu, kemas bilik, tukar cadar, sarung bantal, tuala...tapi masih tak sapu sampah gak...hehehehe..tak suka la sapu sampah..maleh..sampah takde..tapi rambut gugur tu byk la.
Aku lalu jalan lama aja, jimat RM3 duit tol. Pastu singgah pasaraya beli barang sikit. Tiba umah dalam kul 4 petang. Rileks..makan tomyam..tido..tgk t.v. Malam tu baru la masak kuah laksa, tu pun lepas umie tanye byk kali bila nak buat...dia dah rebus isi laksa nye. Tak susah pun nak buat. Blend lada burung, bawang, belacan.. pastu blend sardin tin besar dengan tuna dalam air sekali...terus masuk semua dalam periuk..tambah air..masuk asam keping, daun kesom dengan bunga kanthan. Nanti2 tambah la gula sesudu dengan garam secukup rasa...siap...senang sangat.

Lepas sembahyang maghrib...aku baru teringat Earth Hour. Pastu terus bagitau umie. Ingat dia tak tau n tak nak...rupanya dia kata dia ada dengar dalam TV dan dia setuju suh tutup sume la. Semua aku tutup..tapi masa tu tgh nak masak kuah laksa nye..so, tinggal la lampu dapur satu tak tutup. 5 minit pastu bapak aku pulak balik, tapi dia pun tak heran n tak tanye pun nape rumah gelak gelita..bila dia masuk terus lepak kat dapur..pastu bukak lampu kat meja dia..pastu aku pun bgtau la n brief la sikit2 apa guna nye benda2 nie...pastu dia terus lepak kat dapur..lagi 20 minit nak jam 9 malam dia pun dah tak tahan n suruh la bukak kipas angin..hari tu pun memang panas betul..tapi ok la..earth hour tahun nie menjadi. Harap2 dengan sedikit sumbangan tu mampu mengurangkan risiko suhu dunia. Iye la, kalu dah terlalu panas dan setiap hari macam nie, sapa yang tahan. Pastu sapa yang banyak duit tu sure pasang aircond nye. Tengok budak depan umah kuarters tu pun dah bubuh aircon..depa mampu la..iye la sume doktor duduk kat umah tu..takpe la..pelan2..bersyukur la..

No comments:

Post a Comment