Friday, March 19, 2010

A Road to Vietnam

Khamis 25 Feb 2010


Hehehe, walaupun aku nak pegi ke Hanoi [Halong Bay & Sapa]..tapi sampai HCMC gak dulu. Sebelum booking aku dah remind Mar, 1st ke Hanoi, 2nd ke Cambodia and last choice baru HCMC.Hehehe, kita merancang...ALLAH jua yang menentukan. Apa2 pun lepas booking [Bulan 10 @ 11 2009]...tunggu punya tunggu...akhir nya tiba la time to FLY. Hehehe...memang berdebar2..10x check passport...takut tertinggal..ingat senang dari K.L nak balik ke Taiping amik balik...bukan dekat2 anak.


Aku tak story pun kat sesapa di opis nie kecuali K.Azie dgn C.Zubir [sebab nak mintak cutikan]. Hanya 2 org nie aje yg tahu, yang lain2 selepas trip baru tahu aku kemana. Tapi diaorang buleh agak2. Ada yg main tembak2..Tapi aku kata nak turun K.L aje. Depa yg buleh tembak tu pasal aku tumpang kete Hj. Shamsul untuk ke K.L. Masa dalam kete tu baru aku bgtau depa. Dalam tu ada Saifullah dengan Hj. Zainuddin. So, by the time dah ada 5 org yg tahu, takpe la.


Turun kt Sg. Buluh, jumpa jaja kat bangsar dalam jam 8.30. Lepak dengan budak2 Couch Surfing kat nasi lemak famous Bangsar sampai jam 11.30, gile, tu pun aku bagi signal ajak gerak, kalu tak lepak lama lagi la. Pastu balik 4-7-3, rupa2nya depa tengah dok tunggu aku tiba, nak ajak pi makan char kuey teow kat depan la pulak. Aku mandi dulu, sebab dah bau mcm ikan...depa turun dulu. Belasah char kuey toew yg makin lama makin tak sedap tu extra taugeh, tapi tak abes separuh pun, sebab mmg rasa dia dah tak sedap + 2 cawan teh o ais limau [sebab cawan dia kecik, tak cukup. Tiap2 kali makan kat sini dulu sure order 2 cawan]. Pastu balik, layan lagi FB. Depa pun gila2 layan You Tube "Geli Mat". Memang pecah perut malam tu. Jam 3 baru la tido, pagi esoknya sure over gaban punye.


Jumaat - 26hb Feb 2010


Pagi lepak2. Dlm jam 12 pegi Mid Valley untuk tukar USD dengan Dong. Harga mmg cantik hari tu. USD, 1 Dollar = RM 3.41 dan Dong 1.95/1.20 = 1 ringgit. Memang selalu tgk lagi tinggi daripada tu. So, tukar aku RM 1400 untuk USD dan RM100 untuk Dong. Dan tukar untuk Mar RM1140 untuk USD dan RM100 untuk Dong. Lepas tu shoping bun gardenia. Punye la tamak aku, beli banyak siot.


Balik 4-7-3. Tiba rumah si Jz, Mashi n Mini tengah siap melawa nak pegi kluar melepak. Memang dari pagi depa dah ajak aku ikot. So, rehat kejap, mandi n siap2 balik. So, kluar naik LRT dan turun Masjid Jamek. Time tu depa mmg tak bagitau lagi apa programme, cuma bgtau kita akan pegi 'CapSquare'. Nie shopping complex baru kat area dang wangi tu [kat depan Balai Polis Dang Wangi]. Memang byk lagi tak siap, kedai2 pun byk tak bukak lagi. So, naik sampai tingkat cinema and then just realize "mak aih, byk nye burung gagak nie, penuh dengan depa aja, rasa cam kat bombay pulok". Tak syak apa2 pun lagi, cuma akan layan movie la. So, tanye seko2 pun depa dok kata lepak la...jap lagi tau la. At last rupanya nak layan hindi la pulok "My Name Is Khan", shah rukh berlakon. Aiseh den tak layan hindi2 nie. Tapi dah ada kat situ kan, takkan nak bodo2 aje blah. So, tunggu si Mat Rock datang amik la gambar2 depa, maklum la aku ada bawak D90. Pandai sungguh budak2 nie kan, tau aje.


Overall cite tu mula2 mmg lucu, tapi bila dia dah masuk bab Agama time tu rasa nak baling aje kat skrin. Memang dia main isu sensetif dan life dia dlm tu ialah life dia yang sebenar [kawin lain2 agama dan ikut agama masing2]. Cite tu dekat2 3 jam jugak la...tapi tak terasa lansung pasal bab lucu tu byk. Aku tengok sekeliling byk India, Benggali dan Melayu. 1 Malaysia la katakan...ecehh..sekali bangla pun ada daa...tu dah jadi 2/3 Malaysia dah..


Lepas abis cite terus pegi jalan Doraisamy layan perut pulak. Depa sume amik sup2 cicah dengan roti. Adusss...tak lalu aku tgk, tapi kata Mat Rock kat situ mmg sedap sup2 dia. Lantak la,...aku order mee goreng aje. Pastu si Jz order Hotak2 lu x10. Haa...yang tu mmg sedap..kalu amik 20 pun tak rugi..berbaloi-baloi. Pastu start la..seisi bergomba2..si mashi la jadi model gedik of the night..dapat masuk jari2 pun suka..dan mengada2 pulok..on the way ke LRT Dang Wangi tu ntah bape snap la si Mat Rock amik...


Esoknya bangun pun dah lewat, siot betul la...rasa nye lena pun dah kul 3/4 pagi. Aduyai..seb baek flight petang. Siap2 dalam kul 11 baru kuar rumah...si Mar dah sms 2/3 kali dah. Dia dari pagi tadi dah start, naik dari KT ke LCCT...pastu buta2 la lepak kat sana sementara tunggu flight. Turun KL Sentral, naik bus kul 11.30, tiba LCCT kul 12++. Si Mar dah sms lagi sekali kata dah kebulo tahap cipan...dari pagi tadi tak melantak agak nya. Dah lebih 1 tahun tak jumpa si Mar nie, so macam blur2 la sikit nak mencari. Bila kol tak dapat, kol lagi tak dapat. Bagi sms pun tak send..iskk..dalam gua ke minah nie??. Dah dlm 5 minit tunggu last2 nampak la si minah blur2 nie..dok mencari2 aku pulak. "Alahai, hp aku jem...bateri problem la". patut la..aku ingat nko dalam gua tadi. So, proceed untuk transfer makanan dalam luggage dia. Pastu terus pegi check in dulu..dah settle pegi makan kat Old Town WC, dan mcm biasa la order aku..benda yang sama. Mcm la kluar sembang2 ni ha...dari A sampai Z. Lagi 30 jam kitaorg pun gerak kat area nak masuk tu..tunggu lagi, lagi 20 minit kitaorg pun masuk. Masa nak masuk tu ada 3 org perempuan dlm 50an tahan kitaorg mintak tolong bawakan beg dia masuk??? dia cakap beg dia besar dan lebih timbangan...dan mintak kitaorg bawakan since mar takde luggage lansung. Cuak jugak la, nape pulak tiba2 ada org nak mintak tolong. So, Mar tanya macam2 dan at last tak nak bawakan..depa macam marah jugak la.. Bila kitaorg masuk, aku pusing tgk depa tgh approache 2 mamat indon kot...mintak tolong. Padahal takde nak timbang pape dah pun, tapi dia gelabah takut kena bayar extra weight.


Dalam flight duduk asing2 la pulak. Masa masuk tu ingatkan sebelah2..sekali ada 1 pempuan cina ntah dari mane ntah "this is my seat...9A and 9B, i think yours is 9C". Bebulu aje si Mar, baru nak lepak tepi tingkap. So, aku ialah 9D..tepi tingkap. Masa tu dah ada 1 minah tomboy kat row seat aku tu. So, duduk dulu, bila dah naik tinggi..baru Mar pindah duduk sebelah aku. Sembang la dengan minah sebelah tu, nama dia AMY dan kali ini dah 6 kali pegi Vietnam??? sikit aje tu. Dia bg la tau lebih kurang, pastu bagi tips dan bgtau yang dia ada kedai makan kat Vietnam nu haa...kat Parkson Dong Khoi. Aku pun janji nak datang la nanti dan dia bgtau tak tau ble jumpa ato tak sebab dia nak fly ke Amsterdam..woo...Mar kata cite besar gak minah nie. Lantak la..janji ada org nak cite n sembang dengan kita kan. So, dalam masa 2 jam flight tu mmg tak abes dok sembang2..amik gambar...sembang.



No comments:

Post a Comment